اخبار اختصاصی سینمای ایران-فوژان نیوز  
  Create an account
منوی اصلی
مطالب خبرگزاری
بخش خبری
دیگر بخشها
امکانات سایت
تماس با ما
درباره ما
جستجو


روی آگهی کیلک کنید

 فراخوان بازیگری

پیغام کوتاه

فقط کاربران عضو سايت ميتوانند پيغام کوتاه ارسال نمايند لطفا وارد سيستم شويد يا اينکه عضو شويد.
نظرسنجی
برترين هاي ماه از نظر شما:

فیلم:
فیلم:
فیلم:
بازیگر:
بازیگر:
بازیگر:
بازیگر:



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء 687
محصول فوژان فيلم
فوژان فیلم

محصول فوژان فيلم
محصول فوژان فيلم
AIFIC

آیفیک

محصول فوژان فيلم
برگزاری کارگاه طراحی صحنه زیلکه بوئر
ارسال شده در مورخه : شنبه، 31 فروردين ماه ، 1398 توسط fozhannews

جشنواره

  کارگاه طراحی صحنه زیلکه بوئردر جشنواره جهانی برگزار شد.

فوژان نیوژ: زیلکه بوئردر گارگاه خود در fiff37گفت:طراحی صحنه و دکور در نشان دادن فضای فیلم به شدت بر مخاطبان تاثیرمی گذارد.

www.fozhannews.ir/الناز باطنی



به گزارش فوژان نیوز،زیلکه بوئر طراح صحنه مطرح  آلمانی  در کارگاه «طراحی صحنه» fiff37  در خصوص طراحی صحنه در دو فیلم «خاطرات پل» و «بین دنیاها»  گفت:از اهمیت کار طراح صحنه، لازم بودن درک او از فیلمنامه، و تعامل میان بخش‌های مختلف هر فیلم است که با طراح صحنه و اهمیت و جایگاه رنگ‌ها در این امر می توان نام برد.

 زیلکه بوئر طراح صحنه آلمانی ظهر امروز (شنبه ۳۱ فروردین) در سالن شماره ۴ پردیس کارگاهی سینمایی سینمایی در همین خصوص در  چارسو برگزار کرد. بوٍئر در ابتدا با معرفی خود و اشاره به همکاری با برخی فیلم‌ها نظیر «۴ دقیقه»، «غنچه دیروز» و «هیچ وقت به آن سو نگاه نکن» درباره تجربه‌های خودمی گوید : فیلم «هیچ وقت نرو» داستانی درباره هنر مدرنیته و مقطع زمانی تقسیم آلمان به شرق و غرب است و این موضوع که هنر مدرن چگونه ایجاد شد و در آلمان پا گرفت  این فیلم در واقع  حکایت داستان ۳۰ سال را در کشورهای مختلف شرح می دهد.

 وی با نمایش تصاویری از فعالیت‌های خود در این فیلم از جمله یک اتاق کار، به مطالبی درباره چگونگی طراحی صحنه آن پرداخت که تصاویر شهری نابود شده در آلمان، یک خانه، ویرانه‌های جنگ و ماشین ها و … نیز از جز آن  بوده است.  در ادامه بوئر به فیلم «خاطرات پل» اشاره داشت و عنوان کرد: قصه  این فیلم راجع به  خانواده‌ای در زمانی  از جنگ جهانی اول بوده که  و قصد دارد اروپا را در این مقطع تاریخی شرج دهد . ببه همین خاطر جایی را ساختیم  که عملکرد جنگ را به واقعی نزدیک کند و داینکه در آن زمان بسیاری از آلمان‌ها،  از این کشور را خارج شدند.  مجبور بودیم تا کلبه‌هایی را طراحی کنیم و دکور بزنیم و  شخصیت های  فیلم را در شرایط جنگ بهنشان دهیم  و به همین علت که خانه‌های مناسب را پیدا نکردیم مجبور به ساخت دکور شدیم.

وی افزود: تصمیم من این بود که برای کاهش هزینه‌ها این خانه کنار دریا ساخته نشود، اما این اتفاق افتاد و در مقایسه با این که بخواهیم در استودیوها فیلمبرداری کنیم، بودجه‌ای دو برابری صرف خانه‌سازی شد. ایده ساخت این خانه و سمبولیک بودن آن از بطن فرهنگی اروپا که بر داستان نیز تاثیر زیادی داشت، آمد.

 این خانه سمبلی مذهبی از دوران جنگ جهانی اول است. این طراح صحنه با نمایش تصاویری از اتاق‌های مختلف لوکیشن اصلی خانه در فیلم «خاطرات پل» عنوان کرد: هر فیلمنامه جوهره‌ای وجودی دارد و قصدش انتقال پیامی خاص است. من اگر کارگردان یک اثر باشم باید مطمئن شوم که آیا طراح صحنه این مضمون را درک کرده است یا نه، او باید بتواند تصمیم خود را به طور اجرایی روی تصویر نیز به من نشان دهد. در فیلم این تصاویر هستند که روایت می‌کنند و طراحی صحنه در زیر متن و بک‌گراند می‌تواند به شدت بر مخاطب تاثیرگذار باشد.

بخش بعدی این کارگاه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. بودجه در طراحی صحنه اهمیت زیادی دارد وی در پاسخ به این پرسش که معمولا چند درصد از بودجه فیلم به طراحی صحنه اختصاص می‌یابد، عنوان کرد: این مقدار برابر با حجم کاری است که انجام می‌دهیم و در هر فیلمی متفاوت است، اما برای فیلم «خاطرات پل» ۲۰ درصد بودجه کل فیلم به طراحی صحنه اختصاص یافت. بعد از ساخت خانه‌ای ویژه به کشوری دیگر برای ادامه فیلمبرداری سفر کردیم؛ جایی که شرایط متفاوتی به لحاظ فرهنگی داشت و به طور کلی من ۱۰۰ هزار یورو برای طراحی صحنه این اثر دریافت کردم. وی در جواب این سوال که با سایر گروه‌ها در بخش طراحی صحنه چطور تعامل برقرار می‌کند، گفت: برای من مهم است که کارم را در یک پروژه زود شروع کنم، به همین دلیل به فیلمنامه توجه جدی دارم و با تهیه‌کننده پیش از تولید بسیار صحبت می‌کنم و برایم مهم است که او و کارگردان چه ایده‌ای در ذهن دارند.

بوئر در پاسخ به این پرسش که تعامل طراح صحنه با فیلمبردار باید چطور باشد، گفت: طراح صحنه و فیلمبردار باید تفکر نزدیکی به هم داشته باشند و شرایط لوکیشن را در تعامل با یکدیگر طراحی کنند. به همین دلیل یک بار در آکادمی لوکس بورگ ورکشاپی ویژه طراحی صحنه و فیلمبرداری و تعامل بین آنها برگزار کردیم. همچنین طراحان صحنه و فیلمبرداران دپارتمانی در اختیار دارند که همه چیز را از قبل آماده می‌کند. وی بیان کرد: در گفتگوی بین فیلمبردار و طراح صحنه صحبت‌هایی نظیر جایگذاری نور، فیلمبرداری در استودیو یا خارج از آن، جایگاه قرارگیری مدل‌ها و… رد و بدل می‌شود و برای این منظور باید قبل از شروع پروژه فرصت کافی داشت. این مدرس سینما درباره طراحی و انتخاب المان‌هایی نظیر رنگ توضیح داد: گاهی از یک رنگ غالب برای تاکید بر رئال بودن فضای فیلم استفاده می‌شود، برای مثال رنگ آبی در فیلم «خاطرات پل» غلبه داشت.

او در خصوص  پلان های طراحی صحنه جذاب با بودجه کم توضیح داد: در این موارد  باید از وسایل موجود بهترین تاثیر را گرفت . وقتی منبع مالی  کم است، قطعا طراح صحنه احساس خوبی ندارد.شخصا وقتی منبع مالی  زیاد است درقسمت طراحی صحنهفعالترم  در عین خال  فیلم‌های خوب نیز وجود دارد که طراحی صحنه آنها  کم بوجه صورت گرفته است .

وی در  پاسخ به پرسش دیگری درباره رنج  رنگ‌ها در طراحی صحنه گفت: این عناصر برای فیلم‌هایی که در لوکیشن یا استودیو کلید می خورند فرق دارد. زمانی کشورهای مختلف را به تصویر می‌کشیم باید در نظر داشته باشیم که هر یک از آن‌ها رنگ یا رنگ‌های مخصوص به خود را دارند، بطور مثال آلمان با اتمسفر سبز و آبی  بیشتر شناخته می‌شود و رنگ‌های صورتی و قرمز در آمریکای جنوبی و حتی ایران بیشتر دیده می شود. در طراحی صحنه می بایست  نخست  تعیین کنیم کجا و در چه فضایی  هستیم و رنگ چیره  آن چه خواهد بود. وی در ادامه نشست درباره فیلم «بین دنیاها» که طراحی صحنه متفاوتی از «خاطرات پل» دارد، گفتگو کرد.

این طراح صحنه آلمانی گفت: این فیلم در موقعیت جنگی  در افغانستان جلوی دوربین رفته است و من به  کار ویژه‌ای برای تولید یک فیلم مهیج و در طرحی صحنه آن  فکر می‌کردم. روایت فیلم  درباره یک سرباز است  که نه حکومتی است و نه دشمن و نه دوست! اهالی افغانستان در جریان ساخت این فیلم بسیار با ما بودند.نخست  با تهیه‌کننده جلسه‌ایبرگزار کردم ودر خصوص  محور کلی صحبت کردیم و روشن شد  که موضوع امنیت و حفاظت در این پروؤه از اهمیت بشتری برخوذدار است .

بوئر گفت: بسیاری از عوامل فیلم «بین دنیاها»  بالغ بر 30 روز در چادر سکونت داشتند  و برای رفت و آمد  مان شرایط خاصی  داشتیم و وزیر نظر بودیم، به همین علت  بسیار دقیق و منظم بودیم چون امکان خطا وجود نداشت. در این پروژه  رنگ‌های سبز و زرد را به عنوان رنگ‌های پایه به کار بردم، پیش از این درنظرم  نیز این آلمان  را با این رنگ‌هامی دیدم. بوئر درباره شیوه طراحی صحنه در مستند نیز گفت : در طراحی صحنه  فیلم مستند باید دیدی  هنری داشته باشیم. حلق مستند با داستانی در بخش طراحی صحنه برای طراح اختلاف چندانی ندارد، زیرا طراح صحنه در آخر این تفکر می‌کندکه قرار است چه داستانی  را انتقال دهد  و چه بوجه مناسبی در اختیار داشته باشد، می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

حضور این طراح صحنه مطرح آلمانی در جشنواره و ایجاد این کارگاه بستر مناسب و رویکرد قویتری برای برگزاری دوره های بعدی جشنواره جهانی فیلم فجر ایجاد کرد.البته تا به امروز کارگردانان صاحب نام در این جشنواره حضور داشته اند اما همواره حضور سایر عوامل یک فیلم دیده شده موثر تر خواهد بود.

 



لینکهای مرتبط
· مطالب بیشتر در مورد جشنواره
· سایر مطالب نوشته شده توسط fozhannews


پربازدیدترین مطلب در زمینه جشنواره:
سیمرغ های جشنواره 37 به پرواز درآمدند

امتیاز دهی به مطلب
امتیاز متوسط : 5
تعداد آراء: 1


لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد

انتخاب ها

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

::  Home  ::  Downloads  ::  Your_Account  ::  Forums  ::

:: Copyright 2008 www.Fozhannews.com All rights reserved ::